1.0 Pengenalan E-Dagang
Kemajuan teknologi pada masa kini
telah banyak meningkatkan daya saing dalam ekonomi dan perniagaan di seluruh
dunia. Kebanyakan syarikat menggunakan computer, internet dan perisian untuk
meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran antarabangsa.
Perdagangan Elektronik atau dikenali sebagai E-Dagang (Electronik Commerce)
merupakan satu sistem perniagaan secara atas talian (on line) iaitu satu
maklumat terutamanya telekomunikasi canggih, sehingga dapat melindungi dan
memuaskan penggunaan-penggunaannya iaitu yang terdiri daripada penjual, pembeli
dan pihak-pihak yang ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad
kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan lain-lain lagi. Kebelakangan
ini, ianya banyak menggunakan internet khususnya Web untuk mengadakan satu
rangkaian yang menyatukan pelanggan, penjual dan pihak-pihak ketiga dalam satu
persekitaran elektronik yang selamat untuk semua pihak dan boleh dipercayai.
Pada masa kini website e-dagang telah digunakan secara komersil, dimana
sudah ramai usahawan dan peniaga menggunakan website e-dagang untuk menjalankan
perniagaan perniagaan secara online. Sekiranya seseorang individu atau syarikat
berminat untuk berniaga secara online, website e-dagang ini telah membawa impak
yang terbesar terhadap peningkatan ekonomi di Negara kita. Pembangunan ekonomi
yang semakin pesat dan maju telah member kesan yang mendalam terutamanya, bagi
Negara-negara yang sedang membangun dan saling berdaya saing antara satu sama
lain.
2.0 Sejarah Dan Evolusi E-Dagang
Perkembangan e-dagang bermula sejak
kemunculan internet pada tahuan 1969 seterusnya berkembang dan wujudnya
E-dagang (E-commerce). Internet lahir
pada tahun 1969 di Amerika iaitu kelompok peneliti berhubung dengan empat
computer di UCLA, Stanford Research Institut, Universiti Utah dan Universiti
California di Santa Barbara. Mereka telah mencipta sebuah jaringan untuk
berkomunikasi di antara satu sama lain yang dikenali istilah ARPAnet (Advanced
Research Project Agency) yang mana merupakan salah satu bahagian keamanan
Negara America Syarikat.
Selepas tiga tahun, lebih dari lima
puluh university telah terhubung bersama-sama dalam jaringan (network) dan jaringan computer yang lain
mulai muncul di sekitar Negara dan dunia. Seiring dengan perkembangan ARPAnet,
yang diikuti pula dengan kerjasama jaringan antara kaum pendidik, dan
eksperimen NASA mengenai jaringan komputer, jaringan ini mulai terhubung satu dengan
yang lain, dan muncullah istilah internet.
Dalam konteks perniagaan, internet
membawa impak transformasi yang menciptakan paradigm baru dalam dunia
perniagaan yang dikenali sebagai ‘Digital
Marketing’. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang
pesat mencapai jutaan pelanggan, maka muncullah istilah baru ‘Elektronic Commerce” atau dikenali
E-commerce. Perdagangan Elektronik juga dikenali sebagai e-dagang. E-dagang
merupakan sebuah sistem perniagaan yang menggunakan kemudahan teknologi
maklumat terutamanya telekomunikasi canggih. Istilah ‘perdagangan elektronik’
telah melalui perubahan mengikut zaman pada awalnya, perdagangan elektronik
bererti pemanfaatan transaksi komersil, seperti penggunaan EDI untuk mengirim
dokumen komersil seperti pesanan pembelian atau invoice secara elektronik.
Kemudian terus berkembang menjadi suatu aktiviti yang mempunyai istilah yang
lebih tepat ‘perdagangan web’. Pembelian barang dengan melalui Word Wide Web
melalui server selamat (HTTPS), protocol server khusus yang menggunakan
enkripsi untuk merahsiakan data-data penting pelanggan.
Pada walnya ketika web mula terkenal
oleh umum, pada tahun 1994 banyak penulis merakamkan bahawa e-commerce akan
menjadi sebuah sector ekonomi baru. Namun, sekitar empat tahun kemudian
protocol keselamatan seperti HTTPS memasuki tahap matang dan banyak digunakan.
Antara 1998 dan 2000, banyak bisnes di
Amerika Syarikat dan Eropah mengembangkan web perdagangan ini.
3.0 Kepentingan E-Dagang Dalam Perniagaan
Internet merupakan alat komunikasi yang
amat berkuasa di dalam bidang perniagaan dan e-dagang merupakan satu bentuk
perniagaan yang semakin berkembang di seluruh dunia. Ini adalah disebabkan
peningkatan yang ketara dalam Teknologi maklumat (IT) di mana ia bertindak
sebagai penyokong utama e-dagang. E-dagang boleh dibahagikan kepada dua jenis
iaitu e-dagang di antara perniagaan dan perniagaan dan e-dagang di antara
perniagaan dengan pengguna. E-dagang di antara perniagaan dengan perniagaan
melibatkan transaksi di antara dua atau lebih syarikat di mana satu pihak
merupakan syarikat pembekal kepada satu organisasi penjual dan pemasar yang
lain. E-dagang di antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan transaksi
di antara penjual produk akhir dengan pengguna. E-dagang amatlah perlu dan ia
memainkan peranan yang penting di dalam bidang perniagaan. Antara kepentingan
e-dagang dalam perniagaan ialah:
1. Urusan
Jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan
kos.
Ini
kerana, peniaga tidak perlu lagi mempromosikan barangan atau produk mereka
diluar seperti mengadakan promosi di pasar raya, tempat-tempat awam dan di
tepi-tepi jalan. Manakala mereka boleh mengiklankan setiap barang dan produk
mereka dengan mudah iaitu dengan menggunakan kemudahan internet. Kerja-kerja
pengiklanan dan promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah malahan
kosnya juga dapat dikurangkan seperti kos tenaga kerja dan kos pengakutan dalam
aktiviti promosi. Disamping itu, pelanggan tidak perlu membuang masa untuk
pergi kesesuatu tempat untuk membuat tempahan, malah boleh membuat tempahan
secara atas talian (on-line)
2. Ia
membantu mengintegrasikan semua bahagian dalaman syarikat dengan sesebuah
transaksi perniagaan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.
Contohnya,
seseorang pelanggan akan mendapat barang tempahannya dalam tempoh yang singkat
di mana e-dagang membolehkan tempahan pelanggan dihantar dengan serta-merta
kepada bahagian dalaman syarikat yang berkenaan seperti bahagian penjualan,
bahagian logistic dan bahagian pembuatan untuk diproses dengan segera.
4.0 Penggunaan E-Dagang Secara Global
E-dagang telah digunakan secara
global di serata dunia bagi mengembangkan perniagaan masing-masing. E-dagang
memainkan peranan yang penting dan sangat efesian dalam memasarkan barangan
dalam dan luar Negara. Sebenarnya e-dagang amatlah penting dalam pasaran
global. Ini kerana ianya, kebanyakan pengguna kini menginginkan sesuatu yang
cepat walaupun barangan tersebut sukar dicari. Salah satu cara mereka ialah
dengan mencari barangan internet dan melakukan pembayaran terus secara atas
talian (on line).
Selain itu, ia membolehkan penjual
menjual barangan mereka serta merta dengan menembusi pasaran global secara
tepat dan mudah. Hal ini kerana produk yang dipaparkan di Internet adalah 24
jam sehari dan 7 hari seminggu tanpa sekatan. Barangan seperti ubat-ubatan atau
barangan antic dari luar negara mungkin sukar diperolehi di dalam negeri.
Tetapi, sekirannya menggunakan khidmat e-dagang segala-galanya boleh didapati
dengan begitu senang. Waktu bekerja yang flaksibel. Jika sudah bekerja, tetapi
inginkan pendapatan sampingan, maka perniagaan e-degang adalah cara yang
terbaik. Ini kerana, melalui perniagaan secara online peniaga tidak memerlukan
8 jam sehari 5 hari seminggu untuk ke tempat kerja. Tambahan, ia boleh
dilakukan pada bila-bila masa yang disukai dan selesa. Dengan hanya menggunakan
komputer dan internet sahaja peniaga dapat menjelajah di dunia perniagaan tanpa
sempadan.
Khidmat e-dagang menggalakkan usahawan
menceburi lebih dari satu perniagaan memandangkan modal untuk memulakan
perniagaan di internet jauh lebih murah berbanding berniaga secara offline
maka, ia membuka peluang yang lebih kepada usahawan untuk mempelbagaikan perniagaan
lebih dari satu jenis.
Rata-rata pengguna masih ragu-ragu
terhadap keselamatan transaksi melalui talian dimana terdapat kemungkinan
maklumat peribadi mereka serta nombor kad kredit akan dipintas oleh penggodam
sistem komputer. Namun begitu dengan kemunculan teknologi seperti Secure Elektronic Transaction (SET), Secure Socket Layer (SSL), peningkatan
keselamatan Firewall diharapkan dapat
membantu mengurangkan kegusaran pelanggan. Sebagai contoh, teknologi SET
memerlukan pembeli, penjual dan pihak bank berdaftar dengan badan persijilan
tertentu bagi mengesahkan identity mereka semasa melakukan urusniaga.
Pengesahan ini akan dilakukan secara luar talian seperti melalui telefon, faks
dan sebagainya (Lee Fong Yeaw,2013).
5.0 Tahap Penggunaan E-Dagang Di Malaysia
Di Malaysia, penggunaan e-dagang
masih dianggap medium baru bagi kebayakan masyarakat. Mereka lebih gemar
menjalankan perniagaan secara tradisi iaitu secara langsung dan menjalankan
transaksi secara bersemuka tanpa menggunakan teknologi ICT. Hanya sebahagian
individu terutamanya menjalankan urusan niaga menggunakan konsep e-dagang ini
seperti membuat pembayaran bil, pembelian barangan secara on-line, pembelian tiket kapal terbang dan banyak lagi.
Pada tahun 2006, kerajaan Malaysia
melancarkan kesemua perkhidmatan awam menggunakan sistem secara atas talian (on line) untuk urusan rasmi mahupun
urusan perniagaan antara kerajaan. Pendekatan ini telah dibuat setelah melihat
berkembang dengan lebih pesat di beberapa negara. Antara pihak kementerian dan
agensi yang terlibat adalah seperti Kementerian Pertanian dan Industri Asas
Tani dan Industri Sistem Mikroelektronik Malaysia (MIMOS), telah melancarkan
satu program dengan terbitan e-dagang iaitu AgriBazzar.com pada tahun 2004.
Setelah wujud e-dagang, ianya membolehkan urusan jual beli dilakukan dengan
hanya perantaraan menerusi internet. Ia dapat mengurangkan kos dari segi
logistic dan pengurusan.
E-dagang di Malaysia sebenarnya telah
mula berkembang dengan pesat sejak tahun 2000. Hal ini dapat dilihat apabila
pendapatan yang telah Berjaya diperolehi adalah sebanyak RM1.6 bilion. Jumlah
ini telah melonjak sebanyak 600% jika dibandingkan dengan jumlah pendapatan
tahun sebelumnya. Satu kajian telah dilakukan pada tahun 2000 dan telah
mendapati 5% daripada pengguna internet di Malaysia pernah melakukan pembelian
menerusi e-dagang. Pada tahu 2005 pula kajian yang telah dilakukan oleh SKMM
pula mendapati sebanyak 9.3%l pengguna internet telah melakukan aktiviti yang
melibatkan penggunaan e-dagang. Pada tahun 2006 pula, sebanyak 11.4% peratus
pengguna internet telah melakukan pembelian menerusi internet. Manakala pada
tahun 2010, SKMM mendapati bahawa jumlah tersebut telah meningkat kepada 33.6%.
Hasil daripada kajian tersebut telah menunjukkan bahawa aktiviti yang
melibatkan penggunaan e-dagang dalam internet telah mula mendapat perhatian
daripada para pengguna internet. Penggunaannya semakin meningkat saban tahun.
Hal ini dijangkakan akan terus meningkatkan sejajar dengan peningkatan
penggunaan internet tersebut. Menurut akhbar Berita Harian bertarikh 28 Oktober
2015, bilangan pengguna internet yang aktif di Negara ini melebihi 20.1 juta
berbanding 18 juta orang pada tahun 2012.
Presiden dan Ketua Eksekutif Rakuten Online
Shopping, Masaya Ueno berkata, akses internet di seluruh Negara serta sokongan
padu komuniti perniagaan selain perkembangan positif dalam aktiviti beli-belah
dalam talian, membeli-belah social akan terus menjadikan Malaysis sebagai
pasaran e-dagang yang cergas dan menguntungkan (Utusan Malaysia,2012)
Sokongan dan peranan kerajaan amatlah
diperlukan terutamanya berkaitan dengan aspek keselamatan dan perundangan untuk
menarik perhatian pengguna dalam menggunakan perkhidmatan e-dagang. Kerajaan
perlu merangka beberapa dasar yang dilihat tidak membebankan dan efisien.
Kerajaan perlu sentiasa memantau dan memastikan undang-undang e-dagang dari
semasa ke semasa agar ianya tidak mendatangkan beban kepada pengguna dan juga
undang-undang yang ditetapkan hendaklah bersifat telus dan melindungi hak,
harta dan mengawal sebarang bentuk penipuan.
Pihak swasta juga perlu memainkan
peranan yang penting dalam perjalanan e-dagang di Malaysia. Pihak swasta
hendaklah sentiasa mewujudkan satu sistem transaksi selamat yang melindungi
pengguna dari ancaman penggodam siber supaya maklumat peribadi pengguna tidak
salah gunakan. Penyediaan kemudahan yang bersifat mesra pelanggan perlu
diwujudkan supaya persekitaran komunikasi dan interaksi dapat dijalankan dengan
lancar dan selesa.
6.0 Cabaran Dan Halangan Penggunaan E-Dagang
E-dagang merupakan sebuah teknologi
baru yang tidak terlepas daripada cabaran yang ditempuh dalam usaha untuk
dikembangkan serta digunapakai oleh orang ramai. Ia kurang mendapat sambutan
kerana masih lagi di peringkat awal terutamanya bagi Negara yang membangun.
Cabaran dan rintangan yang dihadapi ini bukan sahaja berlaku di Malaysia
malahan di seluruh dunia. Tidak semua golongan masyarakat dapat menyambut baik
teknologi baru yang diperkenalkan ini. Terdapat sebahagian yang masih berminat
untuk menggunakan perkhidmatan e-dagang ini untuk urusan kerja dan juga
aktiviti seharian.
Ketidakcukupan perkhidmatan
telekomunikasi jalur lebar merupakan factor utama dalam menjadi penghalang dan
kekangan terhadap perkembangan e-dagang dalam sesebuah negara. Bagi memenuhi
keperluan maklumat dalam laman sesawang kepada pelanggan, perkhidmatan perlu
disediakan oleh pembekal. Pengguna akan mendapat maklumat tersebut menerusi
laman sesawang dan ini akan memberi impak yang positif apabila pengguna
turutmelakukan proses pembelian dan kegiatan perdagangan menerusi internet
(Turban dan King,2003).
Para pengguna lebih mementingkan
kualiti sebenar sesuatu barangan yang dibeli. Pengguna yang bijak tidak melihat
sesuatu barangan dari segi luaran semata-mata tanpa mengetahui kualiti sebenar
barang tersebut. Contohnya, para pengguna dapat mebeli sesuatu produk dengan
hanya melihat catalog yang diiklankan dalam perniagaan internet. Apabila barangan
yang dipesan sampai kepada pembeli, mereka tidak mempunyai pilihan lain selain
daripada terpaksa menerima barangan tersebut walaupun tidak menepati kehendak
mereka (Ding Chong Ming,2012).
Segala maklumat yang dipaparkan juga
turut boleh disalahguna oleh sesetengah pihak. Ini kerana, maklumat-maklumat
yang terkandung di dalam web boleh diubahsuai tanpa meninggalkan sebarang
kesan. Keadaan ini menyebabkan pihak pembekal mengalami cabaran dalam dunia
maya. Selain itu, jenayah siber sering berlaku dikalangan masyarakat dan ia
sukar dikesan kerana mereka mahir memanipulasikan e-dagang. Ada sesetengah
laman web perdagangan palsu menyebabkan pengguna tidak mendapat barangan yang
dipesan walaupun pembayaran telah dilakukan melalui elektronik. Jelaslah,
e-dagang dapat menimbulkan kesan baik dan buruk kepada para pengguna.
7.0 Faktor-faktor Pendorong Penggunaan
E-Dagang
Terdapat pelbagai factor yang
mendorong penggunaan e-dagang kepada para peniaga dan juga pembeli Malaysia dan
juga diserata dunia. Faktor-faktor ini merupakan antara faedah-faedah yang
boleh dinikmati oleh para pengguna yang menggunakan perkhidmatan e-dagang.
Faktor mudah digunakan member kesan
terhadap keinginan seseorang untuk membeli menerusi online atau secara offline.
Hal ini menunjukkan bahawa seseorang pengguna akan mengenal pasti atau mencuba
sesebuah aplikasi yang disediakan sama ada ia mudah digunakan atau sebaliknya
dan seterusnya mempengaruhi seseorang pengguna untuk terus mencuba atau
menggunakan sistem tersebut atau memberhentikannya. Justeru, mudah digunakan
merupakan factor penting yang member kesan secara langsung kepada pengguna sama
ada mahu membeli secara online atau sebaliknya (McCloskey,2004).
Faktor lain yang mempengaruhi
keinginan seseorang pengguna untuk menggunakan khidmat e-dagang ialah factor
pengaruh social. Hasil kajian oleh Fan, Saliba, Kendall dan Newmarch (2005)
mendapati pengguna lebih suka member cadangan dan saranan berkaitan sesuatu
perkhidmatan yang digunakan kepada orang lain sekiranya mereka berpuas hati
terhadap perkhidmatan yang diberikan. Mereka lazimnya akan memberitahu dan
menyarankannya kepada rakan mereka yang terdekat supaya turut mencuba dan
menggunakan sistem tersebut.
Jarvenpaa, Tractinsky dan Vitale (2000)
dalam kajiannya mendapati factor kepercayaan adalah penting dalam hal yang
berkaitan dengan risiko dan pertukaran menerusi elektronik. Ini menunjukkan
bahawa factor kepercayaan diberi keutamaan oleh pengguna apabila melibatkan
penggunaan sesebuah aplikasi dalam sesebuah laman web.
Harga kos yang berpatutan merupakan
motivasi utama seseorang pengguna online dalam melakukan urusan pembelian
menerusi laman web (Swatman, Krueger & Van der Beek, 2006). Pengguna
membandingkan terlebih dahulu kos yang ditawarkan dalam sesebuah laman sesawang
sebelum melakukan pembelian. Sehubungan dengan itu, pengguna amat
menitikberatkan perkara berkenaan dengan kos dalam menggunakan aktiviti yang
berkaitan dengan e-dagang.
8.0 Kesimpulan
Perkembangan e-dagang di Malaysia
sememangnya sudah berada pada tahap yang semakin meningkat dari semasa ke
semasa. Kini ia semakin diterima oleh masyarakat sebagai satu cara mudah untuk
membuat urus niaga tanpa membazir masa dan mengeluarkan perbelanjaan yang
tinggi. Peningkatan infrastruktur komunikasi dalam bidang teknologi maklumat
akan mempengaruhi kelajuan dan peningkatan penggunaan aplikasi e-dagang bagi
sesebuah negara. Malaysia sudah pun menuju ke arah itu dengan projek Lebuhraya
Multimedia. Oleh yang demikian adalah diharapkan urusniaga melalui e-dagang
akan menjadi satu budaya urusniaga yang menggalakan dalam masa yang terdekat.
Usahawan pula harus bersedia mengikut
rentak ekonomi masa kini. Jika para usahawan itu ingin mendahului pesaing pada
masa depan, ilmu pengetahuan perniagaan dan kemahiran sahaja akan menentukan
survival usahawan dalam dunia perniagaan pada alaf milinium kini. Seharusnya
para usahawan bersedia selengkapnya dalam menghadapi perubahan dunia perniagaan
yang memasuki era globalisasi di samping perubahan daripada peningkatan dalam
industri yang rata-rata berasaskan teknologi maklumat. Semakin hari semakin
banyak produk melimpah di pasaran, jadi pengeluar berkehendakkan sesuatu
pendekatan yang tangkas bagi memenuhi sasaran pasaran.
Lampiran
Rujukan
- Berita
Harian (Okt,2015) online :http://www.bharian.com/node/92503
- Ding
Choong Ming (2012), E-Dagang Kuasa
Penggerak Perniagaan
baru.Dewan Budaya, September: 48-49
- Fan, Y.A Saliba, E.A
Kendall & J Newmarch,2005. Speech
interface an
enhancer to the acceptance af m-commerce
application.Sydyey,Australia.
- Lee
Fong Yeaw,(2013).Internet dan Perniagaan.
Utusan Malaysia ,21 Mei
2015
- Turban,
E and King, D (2013). Introduction
to E-Commerce, Prentice hall.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan